Къщичката на баба Яга съществува, разбира
се само в приказките, но елементите, от които е построен този
приказен образ, са взети от реалния опит на човека и само
комбинирането им носи белезите на приказното, т. е. въображението е
станало първопричина за творчество - неотговарящо на
действителността построение.
По такъв начин въображението
винаги се изгражда от материали, дадени от действителността. Вярно
е, че въображението може да създава все нови и нови степени на
комбинация, комбинирайки отначало първичните елементи от
действителността, вторично комбинирайки след това вече фантазните
образи. Но последните елементи, от които се изгражда и
най-отдалечената от действителността фантастична представа, тези
последни елементи винаги ще бъдат впечатления от
действителността.
Тук намираме първия и
най-важен закон, на който се подчинява дейността на въображението.
Този закон може да се формулира така: творческата дейност на
въображението се намира в непосредствена зависимост от богатството
и разнообразието на миналия опит на човека, защото тъкмо този опит
е материалът, от който се създават сградите на фантазията. Колкото
е по-богат опитът на човека, с толкова повече материал разполага
неговото въображение. Ето защо въображението у детето е по-бедно,
отколкото у възрастния човек и това се обяснява с по-голямата
бедност на неговия опит.
Педагогическият извод, който
може да се направи от казаното, се заключва в необходимостта да се
разширява опитът на детето, ако ние искаме да създадем достатъчно
твърди основи за неговата творческа дейност.
Ключови
думи: въображение, творчество, фантазия,
изкуство, театър, актьорско майсторство