Редица забележителни учени и изследователи на
комуникацията отреждат централно място в своите
трудове на темата за повлияването и формирането на общественото
мнение, а също така и за груповото повлияване и лидерите на
обществено мнение.
Изследователите на масмедиите поставят акцента
върху въздействието, влиянието и повлияването и дори за "медийната
зависимост". Може би в най-голяма степен повлияването на хората от
медиите се изследва от Максуел Макоумс и Доналд Шоу- авторите на
теорията Agenda-Setting. В тази теория Макоумс и Шоу
експлицират понятията gatekeeping и gatekeeper.
Gatekeeper-ът, както е добре известно, е служител на
медиата, които филтрира постъпващата на входа информация и в
съответствие с медийната политика, пресява на изхода важната
информация. Все повече се налага твърдението, че в света действат
няколко информационни агенции, които определят дневния ред на
останалите медии. Едно от съвременните предизвикателства е да се
определи кой е най-големият gatekeeper в световен
мащаб и какви са неговите мотиви за филтриране на информацията. За
да се навлезе в проблематиката на гейткипърството е използван
метода "включено наблюдение" и се дава отговор на въпросите дали
има и ако да-кои са факторите, които влияят върху подреждането на
резултатите от търсенето и предложенията на Google
Search.
Ключови думи:
Agenda- Setting, Gatekeeping, Google Search