В статията са проследени различни аспекти на отношението на
българите към различни ценности у нас. Една от ключовите ценности е
образованието. Образованието определено се приема от хората като
важен и значим фактор за успех в обществото. Базирайки се на
резултати от Европейското социално изследване, вълни 2006, 2009,
2012/2013 се отчита, че в български условия съществува
междупоколенческа образователна мобилност и образователната
степен на изследваните лица е по-висока от тази на техните
родители. В страната има добри възможности за образование,
макар състоянието на образователната система да не е особено
добро, при това водеща в социализиращата функция на училището е
неговата дисциплинираща мисия. Значимостта на ценността на
образованието като важен фактор за развитие проличава и в
готовността на хората да повишават своето обучение и квалификации,
т.е. да се стремят да учат и в бъдеще да се развиват непрестанно.
Текстът представлява един опит за дискутиране на важни и значими
проблеми на ценностите и отношението към тях в български
условия.
Настоящата статия е резултат от проект "Културни универсалии
в академична среда", реализиран през 2015, по Наредба 9, ЮЗУ
"Неофит Рилски", р-л на проекта проф.дсн Валентина
Миленкова.
Ключови думи: ценности,
образование, мобилност