Статията обобщава фокус групи и интервюта от 2015 г. в
Югозападен университет "Неофит Рилски" - Благоевград, Пловдивски
университет "Паисий Хилендарски" - Филиал "Любен Каравелов",
Кърджали и Великотърновски университет "Св. Св. Кирил и Методий" -
Педагогически колеж, Плевен.
Тематичен кръг: проблеми на образованието, кариерата,
мобилността, начинът на израстване, връзките в обществото,
семейството, професионалните общности, приятелският кръг,
институциите, доверието между хората в обществото,
религията.
Основни обобщени акценти:Разпространеното мнение за
образованието в България е, че не е на нужното ниво и
че значението на образованието като ценност намалява. То се
разглежда като необходимост за бъдеща кариера и средство за
изкарване на прехраната. Счита се, че правенето на кариера
има стеснени възможности поради съществуващите в
страната ограничения от икономически характер.
Семейството се оказа начело в йерархията на ценностите.
Мобилността се извежда като фактор, подпомагащ намирането
на работа, за създаване на контакти. Отбелязва се, че е
по-добре да се израства с лични качества, но се отчита, че в
България без чужда помощ не е възможно да се направи кариера.
Повечето студенти нямат доверие в институциите, а политиците
губят доверие. Религията е важна, но не е с водеща
позиция.
Ключови думи: ценности,
образование, семейство, кариера, институции, религия.