Интернет и социологическото знание сред студентите в Р. Македония
Душка Матевска & Зоран Матевски
Резюме
Макар че в близкото минало имаше силна съпротива срещу
"проникването" на интернет в автономията на съществуващите
образователни институции, сега образователните институции адаптират
и използват интернет и съвременните телекомуникационни технологии.
Като се има предвид, че обучението всъщност е процес на прехвърляне
на знаци и работа върху тези знаци, можем да заключим, че има точки
на съприкосновение между образователните институции и интернет. Ние
сме на ръба на най-големите промени в областта на комуникацията.
Това може да се види чрез все по-голямото влияние на интернет върху
образователния процес. Интернет "храни" хората с нови идеи и
светогледи, които разрушават традиционните конвенции. Традиционното
е скучно и образователните институции са в позиция на защита,
поради неспособността им да следват тенденцията на промяната.
Институционалното преподаване на социологията изоставя монопола си
в създаването на социологическо знание, сега, когато интернет
комуникацията значително подобри традиционния процес на
преподаване. Интернет служи за запознаване със съвременната
реалност, докато класическото преподаване е отговорно за
прехвърлянето на наследството, натрупано от традицията. Двете
системи за създаване на социологически знания трябва да
функционират като условия за конкуренция, създаващи съмнения и
противоречия в съзнанието на обучаващите се. Този вид обучение
създава условия за активизиране на творческия потенциал на
студентите, които стават активни субекти в изучаването на
социологията. Поради това, заявлението за реформа на
образователната система на всички нива е наложително.
Ключови думи: интернет, социологически знания, студенти,
образователни институции.
Пълен текст (БГ)