Конфликтите между подрастващите в гимназиите не са съвсем
недокосната тема, но проучванията, свързани с този проблем, са
малко заблуждаващи. Конфликтите, актовете на физическо насилие и
особено вербалното насилие сред учениците от нашето общество се
увеличиха през последните години. Тийнейджърите в тези училища са
станали по-агресивни и агресивни. Юношеският конфликт с родители,
учители и помежду им в училище се превърна във феномен, който
разкрива типологията на днешните тийнейджъри.
Проучването е предприето за признаване, лечение и идентифициране
на този проблем, както и за определяне на начините и средствата за
решаване на конфликти между подрастващите и учителите в средните
училища, младите хора и техните семейства. Изследването показа, че
конфликтите са разнообразни, специфични и че основните източници на
конфликти в нашите училища днес са много.
В същото време проучването ни даде възможност да идентифицираме
като основен път за преодоляване на конфликтите между
подрастващите, между учителите и родителите, правейки компромиси,
срещи, преговори и т.н.
Изследването се основава на теренно проучване и анализ на данни,
получени от проучване на извадка от 500 ученици в Елбасан, които
бяха определени на случаен принцип.
Тези училища са избрани от семейства от селски райони и
подрастващи с различен психо-културен произход. Използваният
инструмент за получаване на информация беше въпросник с отворени и
затворени въпроси.
Ключови думи: конфликтни ситуации; тийнейджъри;
родители; семейства; учители; ученици; училища и семейства; западна
култура; непоносимост.
За автора:
Нуредин Чечи - докторант, катедра "Социални науки", "А. XHUVANI
" - Университет в Елбасан, Албания.